Thursday, January 26, 2012

Kera Sumbang...

Salam w.b.t


Bercakap tentang kera sumbang ni pasti semua orang akan fikir sifat ni sangat teruk kan.. em, tapi nak tak nak, saya kena terima yang kebanyakan orang sekeliling saya pernah cop saya kera sumbang.. But, after dorang kenal okay je.. hehe.. Memang boleh dikatakan semua orang berfikiran yang sama terhadap saya.. tak dapat nak ubah la sifat ni sebab this is me and i'll always be me..


Sebenarnya tak patut dilabel kera sumbang tu semata2 kerana saya kurang senyum dan tak banyak cakap sangat.. Dari dulu lagi saya memang tak suka bercakap tapi saya suka mendengar, saya kurang senyum tapi saya tak de la sombong sangat.. Cuma sometimes macam segan je nak tegur orang sebab tak de topik nak di bincangkan.. Lain la kalau betul2 ada something nak tanya then baru saya akan tegur.. hihi..


Kera Sumbang ni sebenarnya kalau ikut maksud dalam peribahasamelayu.com ialah takut hendak bercampur dengan orang.. AIK!!! hehehe.. bila tahu maksud dia dapat disimpulkan yang saya memang sedikit kera sumbang..hahahahaha.. Pada saya tak semestinya sifat ni teruk.. Kadang2 dia boleh jadi baik jugak.. Kalau jadi peramah sangat pun nanti orang tak suka jugak dengan kita.. Cuba bayangkan kalau kita terpaksa melayan kawan kita yang terlampau peramah.. tak ke penat kita... Saya pasti mesti ada antara kalangan kamu yang pernah alami perkara ni ( terpaksa melayan rakan yg terlampau ramah )..


Selain daripada itu, saya ni sebenarnya bukannya anti-sosial cuma kurang ramah aje.. Memang la tak suka bersosial tapi tak dela sampai tak bergaul langsung dengan orang, just susah nak 'ngam' dengan orang aje... Al-maklum la orang ni kan macam2 jenis ada.. Ada yang kita tak dapat nak terima cara pemikiran dia ataupun cara kehidupan dia tak sama dengan kita menyebabkan kita jadi kekok nak bergaul dengan orang2 tersebut... Kadang2 cara diorang tu tak kena dengan kehidupan kita.. Takkan kita nak jadi hipokrit semata2 nak berkawan dengan dia.. Bagi saya hidup dalam dunia yang penuh dengan kepura-puraan ni sangat penat dan buat kita rasa macam serba tak kena dan tak bebas nak buat perkara yang kita biasa buat..


So, it is better to be yourself... Tak payah la cuba mencuba menjadi orang lain.. Trust me when you act like you represent someone else people might think there's something ain't right with you unless you're a good actor/actress...kui3...It's just my personal opinion..  I don't know what other people might think.. whether they have the same thought as me or not.. it doesn't matter... The most important think is I don't like hypocrite people because they always make me under troubles with their fake behavior..


Therefore, Do not judge a book by its cover.. Don't make your own assumption about someone you do not really know... Get to know them first... If you do not know them just ignore what they do and mind only your own business.. Thus, people will be comfortable with you... THE END...


p/s : Ada macam grandmother story tak..? hihi

No comments:

Post a Comment