Tuesday, January 31, 2012

Jujur, Amanah, Hormat..

Salam w.b.t

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini Rabu jam 11.38 a.m, terasa ingin menaip sesuatu yang baru aku sedari tentangnya, atau sebenarnya aku pernah sedar sebelum ini tapi aku seolah2 tidak nampak akan kesalahan perkara itu. Pada pukul 8.30 tadi aku hadir ke kelas BEL, Critical Thinking. Tepat jam 10.30 am, Madam Grace menamatkan kelas dengan jayanya..hahaha.. (ayat perli)

Selepas itu, salah seorang classmate aku telah mengajak aku untuk lunch. Kami lunch di Cafe Fakulti Pengurusan Maklumat. Selepas makan, kami pulang. Dalam perjalanan kami berbual tentang perkara2 yang terjadi dalam kalangan student zaman sekarang atau lebih tepat lagi mungkin perkara ini adalah daripada generasi zaman dulu dan diwarisi sehingga sekarang.. 

Point utama yang ingin aku nyatakan disini bukan tentang perkara2 or that stuff yang student selalu buat tu.. Tapi, aku ingin kongsikan sedikit pendapat aku tentang sifat jujur dan amanah yang tersebut. 

Aku tahu dan aku sedar, bukan senang nak praktikkan sifat mahmudah itu. Aku sendiri pun kadang2 loklak jugak.. Al maklum la.. nobody's perfect. Tapi, takdelah sampai buat benda yang teruk sgt2. Sikit2 tu pernah la. tak matured la katakan masa tu..[konon..saje nak cover]

Hidup sebagai seorang student ni membuatkan kita belajar banyak perkara. Setiap hari akan ada perkara yang kita akan pelajari sama ada secara langsung atau tidak langsung dan formal atau tidak formal. Semua ini dapat dipelajari daripada orang sekeliling kita sama ada dari segi percakapan,tingkah laku dan perbuatan mereka.. Namun begitu, kita tidak semestinya perlu mengikut semua yang kita nampak dan lihat serta yang kita pelajari disekeliling kita. Kehiduan memberi kita pilihan. Malangnya, kita hanya boleh memilih satu sahaja pilihan antara pilihan2 yang tersenarai. Salah memilih maka salahlah jalan yang bakal kita ditempuh.

Back to basic, in between lecture's time, the lecturers would do quizzes or test. But, the test would not   take place simultaneously for every classes. It depends on the lecturers when to do the test. To make the story short, students who did the test first would spread the questions to their friends. Unfortunately, not all students would get the question-exposed. Honestly, I used to get question that have been exposed. But, i've just realized that I'm wrong at all...

It's totally wrong.. My friend told me that we should not supposed to take that question-exposed. we should be honest for ourselves. When we get the exposed question and finally got the flying colours results. That is something that we cannot be proud with because we put less effort on it. We're  just depending on the question that has been given by our friends. 

In that case, People or other students who are on the other side might think that you are very good without knowing of you've got the question-exposed. But, once they know the real story behind that there's nothing they would think of but instead they might lose respect to you. 

That is all about what i'm trying to say. When you honest with yourself and others you may be respected by them. On the other hand, when there's no honesty no respect would come from others. Don't expect for others respective if you yourself cannot become honest with them and especially for yourself.

Kalau kita nak belajar, belajarlah dengan cara yang betul. Kalau kita nak mengajar, ajarlah dengan betul. Lastly, kalau kita nak berjaya biarlah ianya dengan cara yang betul dan sebenar2nya. Dengan itu, segala amalan dan perbuatan kita akan diberkati dan diredhai ALLAH.. Sekaligus, rezeki yang kita perolehi kelak daripada hasil usaha titik peluh kita sendiri adalah daripada sumber yang halal dan tiada syubhah.
 Last but not least, "HIDUP INI INDAH SEBENARNYA JIKA SEMUANYA KERANA ALLAH YANG ESA" 

;-)

No comments:

Post a Comment